Škoda Rapid – nenaplněná očekávání

16.01.2013

Koncem roku 2012 uvedla ŠkodaAuto na český trh dlouho očekávaný model Škoda Rapid. Tento vůz s klasickou splývavou zádí připomínající menšího sourozence legendární Octavie, má za úkol vyplnit tržní mezeru mezi klasickým kompaktem Fabia a Octavií III, která se svými rozměry téměř vyrovnává vozu střední třídy Superb. Škoda Rapid má poskytnout alternativu menšího rodinného vozu především na trzích střední a východní Evropy a tvořit tak protiváhu korejským modelům především Kia Ceed. To je ovšem bohužel spíše předpoklad, který Rapid zatím nenaplňuje, ačkoliv k tomu má jistě předpoklady jak z hlediska produktu, tak domácí silné značky s dobrou pozicí na středo- a východoevropských trzích.

Vůz Rapid přichází na trh se značným zpožděním. Kia Ceed již brázdí evropské silnice několik let a nabízí slušnou základní výbavu za velmi solidní cenu pod hranicí třista tisíc korun. Rapid však může zaujmout potenciální zákazníky navíc jednak velmi povedeným designem a mimořádným prostorem zavazadlového prostoru, do něhož je přístup usnadněn stejně jako u osvědčené Octavie s pomocí velkých pátých dveří. Interiér Rapidu je poněkud strohý a jednoduchý, je zřejmé, že na něm automobilka chtěla co nejvíce ušetřit. Ovšem na výsledné ceně vozu Rapid se ani toto šetření nijak výrazně neprojevilo. Jen nejslabší motorizace v základní výbavě, kam mimo jiné nepatří ani tolik potřebný stěrač zadního okna či dálkové ovládání centrálního zamykání, dokáže udržet cenu pod hranicí třista tisíc korun. Každá položka v dodatečné výbavě cenu modelu zvyšuje a záhy tuto cenovou hranici překračuje.

„Proč“, ptají se věrní zákazníci Škodovky, „za každou maličkost, kterou konkurence prodává v základní ceně, musí škodovák připlácet?“ A odpověď odnikud nedostávají. Navíc se začátkem roku 2013 na trh chystá Octavia III, která se svou koncepcí, technickou vyspělostí a designem, může směle řadit mezi vozy střední třídy, tedy o třídu výše, než se reálně nachází podle technických parametrů. Ovšem základní cena nové Octavie se pohybuje kolem třista padesáti tisíc korun. Ve chvíli, kdy zákazník uvažuje o koupi Škody v klasickém designu limuzína, může volit mezi velmi chudou a technicky zaostávající Škodou Rapid za třista tisíc korun a zcela moderní velkou Octavií jen o padesát tisíc korun dražší. Vzhledem k tomu, že základní výbava nové Octavia sice také není žádný zázrak, ale přeci jen nabízí více než základní výbava Rapidu, je volba celkem jasná. Konkurenti také nespí. Renault Megane, Opel Astra také nabízejí slušnou výbavu a motorizaci v těchto cenových hladinách. Navíc, v současné době již i v našich končinách zákazníci kupují vozy většinou na leasing, nikoliv jako dříve platbou v hotovosti a rozdíl padesáti tisíc korun se v případě pětiletého leasingu smrskne na nějakých osm set korun měsíčně. Proto se tedy na domácím trhu Rapid zatím nijak nepředvedl. Nepomohla mu ani nijak zvlášť nápaditá reklama se šťastnou rodinkou, ani krásné nové logo na kapotě. Uvidíme, jaké další kroky podnikne marketing v Mladé Boleslavi, aby Rapidu pomohl. Bylo by to více než záhodno, aby ukázali, že svému trhu rozumí a mají dostatek rozhodnosti ke konkrétním činům.

komentáře (0)